Hvidt på hvidt

Filmanmeldelse: The Shape of Water

Jeg var så heldig at vinde mandelgaven i julen, som bestod af to biografbilletter (you know the drill, med popcorn og hele gøjemøget) win win! Men disse billetter skulle utvivlsomt gemmes til filmEN. I ved, når man browser på den lokale bios programside, og bare finder det helt rigtige og ikke bare fordi man kan. Det er det bedste jeg ved. Sidst var det filmen The Square der fik mig helt op at ringe, og før den LaLa Land (kan man andet end at være begejstret for den vanvittige produktion af en film?).

Tilbage til The Shape of Water, som dette indlæg skal dreje sig om: Det jeg prøver at sige er egentlig også bare, at ventetiden fra slut december til slut februar var det hele værd for denne smukke, romantiske og helt aldeles vellykkede film. Super speciel og man skal virkelig passe på, at man ikke “judger by the cover” her. Den har lidt det samme setup som Avatar – med mennesker og mystiske, overnaturlige skabninger. UDEN (vigtigt at pointere) at være kikset og akavet. Kort handler den om den stumme kvinde Eliza, som arbejder som rengøringspersonale på et laboratorie. Her indgår hun et kommunikativt forhold til den her nyopdagede tingest, som både kan leve på land og i vand. Det fungerer så fint, fordi de begge kommunikerer på samme sprog (netop uden ord, men med krop, sind og tegnsprog). Eliza får stærke følelser for tingesten og de indgår et seksuelt forhold med hinanden, som først er gennem kommunikation uden ord og senere kropsligt og sensuelt. Det lyder så absurd og freaky, men det fungerede bare så godt! Jeg håber virkelig ikke alt det her overnaturlige og mystiske univers skræmmer dig helt væk, for det er bare så meget mere end det. Stærke temaer som homoseksualitet og racisme bliver også portrætteret på fineste vis i filmen. Den kan bare rigtigt meget hvis du spørger mig. Ikke mærkeligt at den er oscarnomineret ikke bare en, ej heller to men hele 13 gange. Bl.a. for bedste film, så den ER altså et kig værd om du vil det eller ej. Den får stor ros herfra om ikke andet. Se trailer for filmen her.